29 april 2009

Påriktigt

Min dag har inte börjat speciellt bra.

Marie: Han-Golf Marie Gröning.
Kund i telefonen (på finska): Moi det här är bla bla (hör inte vad han säger), jag skulle vilja boka tid för 3 personer till lördagmorgon, vad har ni för lediga tider där?
Marie: Ööö vänta lite. (här händer det grejer, Marie kollar febrilt tiderna, pojkarna kommer in på kaffe, Marie märker att det är ju tävling då, ända till kl 14 är det alltså upptaget.. tror hon)
Marie: Där finns tid först till öö 10 över 2
Kund: Jaha inget före det?
Marie: Nej. (här borde väl Marie förklara att det är öppningstävling där och blabla men hon håller tyst, pojkarna hör ju allt hon stapplande försöker säga!)
Kund: Nå vi tar den tiden då.
Marie: Och det var 3 personer?
Kund: Ja.
Marie: Kan jag få namnen tack?
Kund: bla bla bla
Marie: (hör ungefär hälften av de myskotetiska finska namnen) alltså bla bla.. och bla..?
Kund: Nej (rättar, upprepar namnen)
Marie: (hör fortfarande inte) mm okej så bla bla och bla bla och bla bla?
Kund: Ja men bla bla inte bla.
Marie: Okej. (nej hon är ännu inte 100 på att hon hörde rätt)
Marie: Är ni alla medlemmar här?
Kund: Nej jag och bla spelar för Juurila och bla bla för Rauma.
Marie: Joo-oo. (är inte säker på om hon hörde rätt, Juurila?)
Kund: Juurila (om det nu är det han säger) alltså bla (nån förkortning som Marie inte hör)
Marie: Okej (tänker att datorn hittar dem nog säkert sen)
Marie: (tystnad) Hrm förresten nu ser jag att det var efter 3 först som det är ledigt på lördag..(ups)
Kund: Okeej.. först efter 3... nå vi tar den tiden då.
Marie: Och sen var det söndag?
Kund: Joo vad finns det för lediga tider?
Marie: Där är nog ganska tomt.
Kund: Okej hur är det med halv 10?
Marie: Joo det går bra, jag sätter in er där.
Kund: Okej så lördag kl 15.10 och söndag 9.30?
Marie: Jepp.
Kund: Okej tack hej.
Marie: Hejdå.

Vem var det där?? Vad hette hans kompisar?? Vilka klubbar spelar de för?? Jag behöver knappast nämna att samtalet var fyllt med tystnader och ööön från min sida. Jag blir så nervös när nån annan lysnar när jag ska prata finska, såna som kan det själv liksom. Nå knappast satt nu precis pojkarna och hörde på men det gick väl liksom inte att undgå heller.
Lena har sagt att det är bäst att skriva upp grejer på en lapp först och sen efter samtalet lägga in dem i datorn, eftersom det kan ta lite tid. Så sen satt jag länge och skrev in olika versioner av namnen jag hade hört (inte hört) i datorn men den hittade inte dem, så jag la in dem på de namn jag nu tyyckte att jag hade hört och under muu seura. Nu när de kommer måste jag alltså fråga av dem igeen för vilken klubb de spelar. Och vad de riktigt heter. För de personer jag skrev in existerar nog inte. Skojssit.

Lite senare:
Pojkarna har varit ut en sväng och druckit kaffe, Tomi hämtar in sin kopp och lägger den på disken. Det är tyst och tomt i klubbhuset, förutom radion som är på i bakgrunden (som vid pinsamma samtalet just)
Tomi: Kiitoksia (högt, klart och tydligt)
Marie: ...
(pinsam tystnad medan pojkarna går ut)
Marie snor åt sig koppen och skyndar fram till diskbordet för att skölja av den.

Vad ska man svara?!

2 kommentarer:

Jeffi sa...

Oftast brukar ja svara "ei mitään" men tycker de låter lite dåligt, mn pröva med "no problem" typ ingen orsak? Kanske? :)

jasmine sa...

haha, va gulli du e :P